© 2015 . All rights reserved.

Gratis lesmethode: wie betaalt dat eigenlijk?

In januari 2013 lanceerde ik de gratis lesmethode topografieindeklas.nl. Inmiddels heb ik op diverse plekken mogen vertellen wat Topografie in de Klas tot het succes maakte dat het inmiddels is. Onherroepelijk kwam in de vraag-en-antwoord sessie of achteraf in de wandelgang de vraag: ‘wie betaald dat nou, die gratis lesmethode’?

Ik snap de achterdocht. In een wereld waar Facebook en Google gratis te gebruiken zijn maar verdienen aan jouw gegevens, een wereld waarin ophef is over het delen van data van leerlingen in het onderwijs is die vraag meer dan gerechtvaardigd. Toch bestaat écht gratis.

Samenwerkingen tussen onderwijs en commerciële partijen zijn er legio. En ook bedrijven als Google en Apple doen genoeg voor het onderwijs zonder daar ook mar op enige wijze geld aan te verdienen. Toch overheerst het beeld dat bedrijven, als het even kan, de data van leerlingen om willen zetten in harde euro’s. Dat schrikt veel mensen met geniale ideeën voor het onderwijs af om de samenwerking met commerciële partijen op te zoeken. En dat is enorm jammer.

Mijn ervaringen met topografieindeklas.nl hebben voor mij bewezen dat het welvoegelijk bestaat: commerciële bedrijven die volledig belangeloos vanuit hun eigen expertise willen bijdragen aan het onderwijs, zonder daar enig winstoogmerk bij te hebben.
Neem de belangrijkste partner van Topografie in de Klas: Esri Nederland. Esri is een commercieel bedrijf, daar is geen discussie over mogelijk. Maar een bedrijf bestaat uit mensen. Mensen krijgen kinderen. Kinderen gaan naar school en moeten onherroepelijk Topografie leren.
Een bedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in het leveren van een Geografisch InformatieSysteem (GIS) waarmee kaarten gemaakt, bewerkt en geanalyseerd kunnen worden wil niets liever dan dat kinderen kwalitatief goede kaarten te zien krijgen. Niet omdat het hun imago goed doet, niet omwille van naamsbekendheid, maar omdat het de kinderen van hun eigen medewerkers zijn! En waarom zou je geld willen verdienen aan de data van je eigen kinderen?
Hetzelfde geldt voor een andere belangrijke partner: Byte.nl. Byte levert een cluster-hosting platform voor Topografie in de Klas waarmee zelfs de meest extreme pieken in bezoekersaantallen geen enkel probleem zijn. Waarom zij die hosting belangeloos leveren? Omdat Byte, net als Esri, niet kan bestaan zonder hun medewerkers. En omdat ook hun medewerkers ooit jong waren. Omdat hun medewerkers geloven dat onderwijs belangrijk is. Daarom. Niet om data, maar om een stukje bij te dragen aan het onderwijs. Omdat onderwijs altijd beter kan.

Heb jij een écht goed idee voor het onderwijs? Besef je dan dat de commerciële wereld ook bestaat uit mensen van vlees en bloed. Mensen met kinderen. Met een eigen onderwijs-verleden. Doe geen moeite om een geweldige berg papier te produceren, effect studies te organiseren maar wees brutaal. Bel partijen op die je kunnen helpen, overtuig hen van jouw idee en heb vooral vertrouwen. Vertrouwen dat geld in geen enkel bedrijf het belangrijkste is. Iedereen wil voldoening halen uit zijn werk, iedereen wil iets bijdragen. Dat kan door geld te verdienen. Maar ook door iets moois neer te zetten in het onderwijs. Een klein stukje te verbeteren in het onderwijs van de kinderen van nu. Het onderwijs van hun eigen (toekomstige) kinderen. Dat gevoel heeft iedereen. Docent, accountmanager of directeur van een multinational.

Geef een reactie

Your email address will not be published.
Required fields are marked:*

*